Педагоги та психологи впевнені, що талановитими народжуються всі діти. Але не всі стають чемпіонами, примами і професіоналами. Наявність здібностей у дитини до творчості ще не обіцяє їй успіх.
Важливо вчасно визначити захоплення, розвивати і заохочувати досягненню поставленої мети. І основне завдання лягає на плечі батьків. Етапи формування та розвитку здібностей Формування певних задатків тісно пов’язане із загальним розвитком дитини.
Психологи виділяють п’ять вікових періодів:
• 1-2 роки – у малюків проявляються перші творчі нахили;
• 3-4 роки – час всебічного розвитку, пік формування здібностей. У цей період проявляються симпатії до певного типу діяльності;
• 5-6 років – розвиток мислення. Вітається відвідування секцій і гуртків за інтересами, розвиток таланту;
• 7-8 років – прояв стійкого інтересу дітей до творчості, період відвідування регулярних занять, досягнення перших успіхів;
• 9-14 років – формування самостійності, здібностей до аналізу і синтезу, відповідального ставлення до занять, визначення подальшого шляху розвитку.
Така класифікація не панацея для батьків. Важливо пам’ятати, що здібності у дітей можуть прокидатися в різному віці. Якщо ваш малюк в чотири роки ще не співає і не малює, не намагайтеся насильно нав’язати діяльність. Його обдарованість може розкритися лише до семи років
Як виявити талант у дитини?
Виявити задатки і здібності – першочергове завдання з розвитку таланту. Це зробити нескладно за допомогою спостереження за малюком. Є група талантів, які виявити легко з поведінки дітей. До них відносяться: музичні здібності, художній талант, артистичність і схильність до спорту. Щоб дізнатися художні нахили, необов’язково, щоб малюк з ранку до вечора малював або розмальовував картинки. На підвищене візуальне сприйняття світу вказують і інші особливості поведінки.
• Художній талант – любить малювати, складати пазли, збирати конструктор, будувати візуальні образи, розмальовувати і вбиратися. Такі діти сприймають світ очима: при описі предметів вживають слова «красивий», «яскравий», «світлий», швидко навчаються розпізнавати кольори.
• Музичні здібності – дитина з ранніх років звертає увагу на музику, повторює мелодію і ритм, копіює інтонацію і вимову слів, прислухається до оточуючих звуків. Діти з добре розвиненим слухом легко освоюють іноземні мови, а також танці.
• Артистичні здібності – любить бути на публіці, повторює поведінку дорослих, любить вбиратися, зображує пози, копіює тварин.
• Спортивні задатки – активний, багато бігає, грає з м’ячем. Захоплюється переглядом спортивних програм, любить спостерігати за грою інших людей. Цілеспрямований і наполегливий.
• Математичні здібності – любить головоломки, завдання, подобається грати в шахи і шашки, із захватом рахує, добре запам’ятовує числа. У ранньому віці довго розглядає цифри.